Inleiding

Ziggo is een van de grootste aanbieders van digitale televisie in Nederland. Toch kan het voorkomen dat je tijdens het tv-kijken wordt geconfronteerd met een foutcode op je scherm. Deze foutcodes zijn bedoeld om aan te geven wat er misgaat, maar ze kunnen voor veel frustratie zorgen als je niet weet wat ze betekenen of hoe je ze moet oplossen. In dit artikel lees je alles over de meest voorkomende Ziggo foutcodes, hun oorzaken en vooral hoe je ze zelf kunt verhelpen.

Tabel: Overzicht van Ziggo Foutcodes

Foutcode Oorzaak Oplossing (stap 1)
CS2004 Probleem met coaxsignaal Controleer of de coaxkabel goed zit
CS2005 Verbindingsprobleem mediabox Controleer diagnostiek in instellingen
CS2010 Abonnement niet herkend door mediabox Zenderaanbod opnieuw ophalen
CS9097 Geen of slechte internetverbinding Controleer internetverbinding
E16/E19 Smartcard niet geactiveerd of geen rechten Controleer smartcard en rechten
E37/E38 Storing in het Ziggo-netwerk Wacht tot storing is opgelost
1001/8010 On Demand werkt niet, vaak verbindingsprobleem Herstart mediabox en controleer netwerk
Geen signaal Geen tv-signaal, storing of kabelprobleem Controleer kabels en storingen

Gedetailleerde Uitleg

CS2004 – Probleem met coaxsignaal

Deze foutcode betekent dat er iets mis is met het signaal dat via de coaxkabel binnenkomt. Dit kan komen door een loszittende kabel, een slechte splitter of een storing in de wijk. Controleer of de coaxkabel stevig vastzit aan zowel de mediabox als het aansluitpunt in de muur. Kijk ook of er geen beschadigingen zijn aan de kabel en of eventuele splitters of signaalversterkers goed werken. Herstart daarna de mediabox door deze 10 seconden uit te zetten en weer aan te doen. Als het probleem blijft, neem contact op met Ziggo.

CS2005 – Verbindingsprobleem mediabox

Foutcode CS2005 duidt op een probleem met de verbinding van de mediabox. Je kunt via het menu van de mediabox de diagnostiek controleren: ga naar Instellingen > Info > Diagnostiek. Hier zie je of de signaalkwaliteit en internetsnelheid goed zijn. Is dat niet het geval, controleer dan je wifi of bekabelde verbinding. Helpt dit niet, neem dan contact op met Ziggo voor verdere hulp.

CS2010 – Abonnement niet herkend

Als je deze foutcode ziet, herkent de mediabox je abonnement niet. Dit los je meestal op door het zenderaanbod opnieuw op te halen via Mijn Ziggo of de Vodafone & Ziggo app. Controleer ook of de smartcard goed in de mediabox zit. Laat de tv en mediabox 15 minuten aanstaan na het ophalen van het zenderaanbod. Werkt het nog niet, probeer dan naar kanaal 14 (Ziggo Sport) te gaan en daarna terug naar het gewenste kanaal. Blijft het probleem, neem contact op met Ziggo.

CS9097 – Geen of slechte internetverbinding

Deze foutcode geeft aan dat de mediabox geen goede internetverbinding heeft. Controleer of de netwerkkabel goed is aangesloten of of het wifi-signaal sterk genoeg is. Probeer de mediabox opnieuw op te starten. Als het probleem blijft, neem contact op met Ziggo.

E16/E19 – Smartcard niet geactiveerd of geen rechten

Deze foutcodes wijzen op een probleem met de smartcard: deze is niet geactiveerd of je hebt geen rechten voor het gekozen kanaal. Controleer of de smartcard goed in de mediabox zit en of je abonnement up-to-date is. Neem eventueel contact op met Ziggo om de smartcard te laten activeren.

E37/E38 – Storing in het Ziggo-netwerk

Deze foutcodes betekenen dat er een storing is in het Ziggo-netwerk. Je kunt op de Ziggo-website controleren of er een storing of onderhoud in jouw buurt is. Meestal verdwijnt de foutmelding vanzelf zodra de storing is opgelost.

1001/8010 – On Demand werkt niet

Deze foutcodes komen vaak voor bij problemen met Ziggo On Demand. Meestal is er een verbindingsprobleem met het netwerk. Herstart de mediabox en controleer je internetverbinding. Werkt het nog niet, neem dan contact op met de klantenservice.

Geen signaal – Geen tv-signaal

Als je de melding 'Geen signaal' ziet, is er geen tv-signaal. Dit kan komen door een storing, een loszittende kabel of een probleem met de mediabox. Controleer alle kabels en aansluitingen, en kijk of er een storing is gemeld in jouw buurt. Blijft het probleem, neem contact op met Ziggo.

Veelgestelde Vragen

Wat moet ik doen als ik een Ziggo foutcode zie?
Noteer de foutcode, controleer de kabels en volg de stappen op de Ziggo-website of in dit artikel.

Hoe weet ik of er een storing is bij Ziggo?
Controleer de Ziggo storingspagina of de Ziggo Community voor actuele meldingen.

Wat betekent foutcode CS2004?
Deze code geeft aan dat er een probleem is met het coaxsignaal naar je mediabox.

Hoe los ik foutcode CS2010 op?
Haal het zenderaanbod opnieuw op via Mijn Ziggo of de Ziggo app en controleer de smartcard.

Wat doe ik bij foutcode CS9097?
Controleer je internetverbinding en herstart de mediabox.

Waarom werkt Ziggo On Demand niet?
Vaak is er een verbindingsprobleem; herstart de mediabox en controleer je netwerk.

Wat betekent 'Geen signaal' op mijn tv?
Er is geen tv-signaal; controleer kabels en kijk of er een storing is.

Kan ik Ziggo tv kijken zonder signaal?
Ja, tijdelijk via Ziggo GO op je computer, tablet of smartphone.

Wat als de foutcode blijft terugkomen?
Neem contact op met de Ziggo klantenservice en geef de foutcode door.

Waar vind ik meer informatie over Ziggo foutcodes?
Op de Ziggo-website en de Ziggo Community vind je uitgebreide uitleg en oplossingen.

Conclusie

Ziggo foutcodes zijn vervelend, maar met de juiste informatie en stappen zijn de meeste problemen snel op te lossen. Controleer altijd eerst de kabels, je abonnement en eventuele storingen, en neem bij aanhoudende problemen contact op met Ziggo.